پریسا قیاسی

روانشناس کودک و مشاور فرزندپروری

پریسا قیاسی

روانشناس کودک و مشاور فرزندپروری

پریسا قیاسی
پریسا قیاسی
========
روانشناس و روان درمانگر ویژه کودک
مدرس دوره های فرزندپروری (PMT)
مدیر آموزشی خانه کودک مامیران
========
شماره های تماس:
02144227943 - 02144227944
آدرس خانه کودک مامیران :
تهران، بلوار مرزداران، خیابان سپهر، خیابان زاگرس غربی پلاک 33
========
اینستاگرام : mumiran.ir @
کانال تلگرام : mumiran @
سایت : www.mumiran.ir

مادران شاغل، اغلب اوقات ناگزیر هستند حجم وسیعی از مسئولیت های مربوط به خانه و شغلشان را به عهده بگیرند، به علاوه خصوصیات روحی و روانی زنان، نگرش متفاوت آنان به مسائل و تفاوت شیوه مدیریت زنان با مردان باعث می شود تا در تمام حوزه ها شاهد تفاوت هایی در رابطه با کار زنان شاغل باشیم.
در اینجا چند نکته مهم برای راهنمایی زنان شاغل ارائه می شود. توجه به این نکات و تعمق و عمل کردن به آنها می تواند برگ برنده ای برای آنان در انجام مسئولیت های چندگانه شان در خانه و محیط کار باشد:
working mom
   1.   اولویت های خود را مشخص کنید:
هیچ کس نمی تواند همه امکانات و همه افراد را در همه زمان ها در اختیار داشته باشد. اداره خانه، تربیت فرزندان، کمک به همسر و توجه به سایر خویشاوندان از جمله نقش های زنان است، اما در حقیقت هیچگاه نمی توان این نقش های متفاوت را به طور همزمان به خوبی ایفا کرد. پس باید اولویت بندی کنید و کارها را به ترتیب اولویتشان انجام دهید.

   2.   کمال طلبی را کنار بگذارید:
اشکالی ندارد که خانه تان برق نزند ولی در عوض با همسرتان بیشتر صحبت کنید و یا وقت بیشتری به دخترتان اختصاص دهید. یادتان باشد که روابط از همه چیز مهمتر است.

   3.   کارها را عادلانه تقسیم کنید
بیشتر زنان شاغل با فشار مضاعف مسئولیت های خانه و بچه هم روبرو هستند و این به طور بالقوه یکی از بزرگترین منابع استرس و خشم و آزردگی در خانواده هایی است که زن و شوهر هر دو بیرون از خانه کار می کنند. خوب است برخی از کارهای خانه بین همه تقسیم شود. حتی می توان قواعد اختیاری و سودمندی تعیین کرد که باعث شود تا همه بارها روی دوش یک نفر نباشد، مثلا: «کسی که غذا می پزد، مسوول شستن ظرف ها نیست.» یا اینکه کار نوبتی انجام شود.

   4.   زمانی را به خودتان اختصاص دهید:
زمانی را به رفع نیازهای جسمی و روحی خودتان اختصاص دهید، ورزش کنید، به موسیقی گوش دهید، پیاده روی کنید، فیلم ببینید، مطالعه کنید یا فقط دراز بکشید و هیچ کاری نکنید.

   5.   از دیگران کمک بگیرید:
کمک گرفتن از افراد مورد اعتماد برای انجام دادن برخی کارها باعث کارآیی بیشتر شما می شود. شما می توانید برای انجام بعضی از کارهای خانه مثل نظافت کلی خانه به کسی پول بدهید تا آنها را انجام دهد.
بیشتر مردان مجرد شاغل، لباس های خود را به خشکشویی می برند، برای نظافت خانه کسی را می آورند و چند روز در هفته در رستوران غذا می خورند، در حالی که زنان همه این کارها را خودشان انجام می دهند.

   6.   با تکیه بر نقاط قوتتان کار کنید:
همان کاری را انجام دهید که به خوبی از عهده اش برمی آیید. کار کردن با توجه به توانایی ها و استعدادهای خود بهترین کار ممکن است. همه ما نقاط قوتی داریم که به آنها می بالیم و نقاط ضعفی داریم که دوست داریم هیچ کس به آنها پی نبرد. در دنیای کار، ما برخی کارها را به بهترین نحو انجام می دهیم. پس چرا روی آنها تمرکز نکنیم؟

   7.   همواره در حال یادگیری باشید
در هر زمینه ای که کار می کنید اجازه ندهید که فاصله حرفه شما از سطح دانش و مهارتتان زیاد شود. یادتان باشد که یادگیری با فارغ التحصیلی متوقف نمی شود. آموزش مداوم و افزایش مهارت هایی که دارید یک راه قطعی برای تضمین موفقیت شغلی شماست.

   8.   خود را باور کنید:
موفقیت های خود را نادیده نگیرید و روی نقاط ضعفتان متمرکز نشوید. بسیاری از زنان مهارت ها و قابلیت های حقیقی خود را نادیده می گیرند و به آنها کم بها می دهند. زنانی که استعدادهای شان را باور ندارند، مسئولیت کمتری قبول کرده و کمتر از فرصت ها استفاده می کنند.

   9.  به خودتان جایزه بدهید:
تایید خودتان و موقعیت هایتان، بهترین ضامن تداوم موفقیت هاست. برای کارهایی که انجام داده اید از خودتان قدردانی کنید. حتی برای کوچکترین کارها جایزه ای در نظر بگیرید.

نظرات (۲)

عالی بود، ممنون
۱۸ فروردين ۹۴ ، ۱۴:۳۸ یک خانم شاغل
با تشکر فراوان از جنابعالی
پاسخ:
لطف داری مادر عزیز

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی