پریسا قیاسی

روانشناس کودک و مشاور فرزندپروری

پریسا قیاسی

روانشناس کودک و مشاور فرزندپروری

پریسا قیاسی
پریسا قیاسی
========
روانشناس و روان درمانگر ویژه کودک
مدرس دوره های فرزندپروری (PMT)
مدیر آموزشی خانه کودک مامیران
========
شماره های تماس:
02144227943 - 02144227944
آدرس خانه کودک مامیران :
تهران، بلوار مرزداران، خیابان سپهر، خیابان زاگرس غربی پلاک 33
========
اینستاگرام : mumiran.ir @
کانال تلگرام : mumiran @
سایت : www.mumiran.ir

۲۲ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

مسأله کنکور در خانواده‌‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی را به وجود می‌آورد. بعضی از والدین بی‌تفاوتند و خیلی‌ها کاری به فرزندان‌شان ندارند. بعضی‌ها اوضاع و شرایط را تسهیل کرده و امکانات لازم را فراهم می‌آورند. تعدادی از والدین هم حساسیت زیادی به موضوع نشان می‌دهند و سعی می‌کنند این حساسیت را در فرزندان‌شان نیز تقویت کنند. والدینی هم هستند که به دلیل عدم رضایت از نوع فعالیت و تلاش فرزندان‌شان برای کنکور، از اهرم‌های فشار استفاده می‌کنند. اما مناسب‌ترین روش و بهترین راه‌کارها برای این مسأله، کدام است؟

کنکور

برخی والدین از این گلایه دارند که کودکم بارها و بارها در روز خودش را خیس می کند در حالی که دیگر پنج سالگی را رد کرده و آموزش توالت رفتن را هم به او داده ایم. اکثر این والدین به پزشک نیز مراجعه کرده اند و پزشک متخصص احتمال هرگونه مشکلات جسمی مربوطه را نیز رد کرده است. به نظر می رسد که علت اصلی خیس کردن شلوار در واقع غرق شدن کودک در بازی و تنبلی برای رفتن به دستشویی است.

انگیزه دادن برای رفتن به دستشویی یکی از بهترین راه هاست. معمولا به والدین می گویم این مورد را (دستشویی رفتن به موقع) در جدول تربیتی بگذارند و به محض این که کودک به دستشویی رفت این رفتار او را تشویق کنند و برچسب بدهند. حتی می توان به عنوان جایزه از نوشیدنی های مورد علاقه ی کودک مثل آبمیوه ها و شیرکاکائو و ... استفاده کرد و با یک تیر دو نشان زد، از یک طرف انگیزه برای او ایجاد کرد که به موقع به دستشویی برود و از طرفی دیگر این آبمیوه ها تعدد ادرار او را زیاد خواهد کرد. در نتیجه کودک بارها و بارها به دستشویی خواهد رفت و بارها و بارها در طول روز تشویق خواهد شد.

ولی اگر فکر می کنید کودک به اندازه کافی اهمیت مسئله را برای قطع بازی اش درک نکرده، برنامه زمانی ای تنظیم کنید که کودک رأس زمان های مشخص برای رفتن به دستشویی آماده باشد. خودتان هم به طور جدی بر اجرای درست این برنامه نظارت کنید تا وقتی کودک به مرحله ای از رشد برسد که خودش بداند چه موقعی باید بازی را قطع کند و به دستشویی برود. تا آن زمان به او بگویید که هرازگاهی باید پنج دقیقه فرصت برای دستشویی رفتن بگذارد و حتی اگر ادرار ندارد در دستشویی بنشیند. می توانید لباس های خشک او را چک و هر بار لباس او خشک ماند، آن را تشویق کنید.

به یاد داشته باشید که در تمام مدت با او خونسرد و مهربان باشید و عصبانیت نشان ندهید. فراموش نکنید که نقش شما صرفا این است که به او کمک کنید تا بر مشکل خیس کردن شلوارش غلبه کند.

 Bottom of Form تجربه نشان داده این روش ها موثر خواهد بود اما اگر همچنان این مورد ادامه پیدا کرد حتما از متخصص یاری بگیرید.

پرنسسهمه ما بیشترین تصمیم هایمان را بر اساس پیام هایی که در دوران کودکی خود از پدر و مادر، مدرسه، جامعه و رسانه ها دریافت کرده بودیم می گیریم. این پیام ها به طور ناخودآگاه تمام ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهند و بدون آنکه متوجه حضورشان باشیم یا حتی آنها را به خاطر بیاوریم، به زندگی ما جهت می دهند.

یکی از مهمترین این پیام ها که معمولا در کودکی به دختران القا می شود این است که "زیبایی مهمترین چیزی است که یک دختر باید داشته باشد". این پیام اثری بسیار عمیق در تمام انتخاب های آینده دختران ما خواهد گذاشت. این اثر را "اثر پرنسسی" می خوانیم.

مسئولیت پذیری کودک

برای آموزش مسئولیت پذیری به کودکان، هیچ گاه چندان زود نیست. هر زمان که کودک قدرت ذهنی و توان بدنی کافی برای انجام کاری را دارد، می توان از او خواست وظیفه ای را به عهده بگیرد. پدر و مادر به خوبی متوجه می شوند که کودک از چه زمانی قدرت بدنی و توان ذهنی انجام کاری را دارد و نمی توان سن مشخصی را برای همه کودکان اعلام کرد. مهم این است که این فرصت را به موقع به کودک بدهیم و بگذاریم که اشتباه کند یا کاری را ناقص انجام دهد اما تلاشش را بکند. اگر به موقع به او مسئولیت ندهیم، عادت به انجام کار نمی کند و می پندارد که وظیفه ای در خانه ندارد و وظیفه پدر و مادر است که کارهایش را انجام دهند.

اختلافات خواهر و برادر

در همه خانواده ها، گهگاهی شاهد نزاع های کوچک یا بزرگی بین خواهر و برادر ها می شویم. در این نزاع های بین بچه ها، پدر و مادر باید چه کار کنند؟ چگونه به اختلافات خاتمه بدهند؟ چگونه از بروز این شرایط در آینده پیشگیری کنند؟ اینها موضوعاتی است که سعی کرده ام در ادامه این مقاله به آنها پاسخ بدهم.

کودکان ناسازگار به کودکانی گفته می‌شود که از هوش عادی و یا حتی هوشبهر بالایی برخوردارند ولی رفتار غیرعادی و ناهنجار دارند و به‌طور عادی قادر به حفظ رابطه با فرد دیگر نیستند.

 اکثر پزشکان کودک توصیه می کنند که تا حد امکان در ماه های اول از شیشه و شیر خشک استفاده نشود. چون خوردن شیر با شیشه راحت تر است و طعم شیر خشک با شیر مادر متفاوت است ، ممکن است نوزاد پس از مدتی به شیشه و شیرخشک عادت کرده و دیگر تمایلی به خوردن شیر مادر نشان ندهد.

ولی گاهی اوقات مادر احساس می کند که شیرش کافی نیست و نوزاد سیر نمی شود، در این مواقع لازم است که به این نکات دقت کنید:


شیردهی

اتاق خواب کودک

گاهی اوقات بچه ها حاضر نیستند در اتاق خودشان بخوابند و اصرار دارند که در کنار پدر و مادرشان بمانند. این موضوع می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در خانواده شود و از سویی دیگر استقلال کودک را تحت تاثیر قرار می دهد.

در ادامه می تواند درباره علت این رفتار کودک و راه های مواجهه با این رفتار را بخوانید

پس از تولد نوزاد، خواب خوب و راحت شبانه و حتی استراحت روزانه برای بسیاری از والدین تبدیل به آرزویی دست نیافتنی می گردد. کودکان در دوره شیرخواری در طول شب چندین نوبت به خاطر گرسنگی بیدار شده و گریه می کنند. بعدها در دوره نوپایی به تعویق انداختن خواب، برای آنها نوعی بازی است. در نهایت کودکان پیش دبستانی اغلب به دلیل خواب بد یا ترس های شبانه، شمار ا از خواب بیدار می کنند. این بدخوابی ها می تواند شما را تبدیل به فردی افسرده، کم انرژی و بدخلق کند که نمی تواند روی کارش تمرکز کند.

در ادامه چند توصیه برای حل مشکل بدخوابی کودکان آورده شده است

       مشکل بدخوابی کودک

بچه ها گاهی با هم دعوا می کنند و ممکن است در حین دعوا به همدیگر ضربه بزنند، گاز بگیرند و یا موهای هم را بکشند. معمولا والدین با دیدن این اتفاقات نگران شده و سعی می کنند این رفتار کودک را متوقف کنند. آنها می خواهند بدانند که دلیل این رفتار چیست و چگونه می توان آن را کنترل کرد؟ 

 

کتک کاری بچه ها