پریسا قیاسی

روانشناس کودک و مشاور فرزندپروری

پریسا قیاسی

روانشناس کودک و مشاور فرزندپروری

پریسا قیاسی
پریسا قیاسی
========
روانشناس و روان درمانگر ویژه کودک
مدرس دوره های فرزندپروری (PMT)
مدیر آموزشی خانه کودک مامیران
========
شماره های تماس:
02144227943 - 02144227944
آدرس خانه کودک مامیران :
تهران، بلوار مرزداران، خیابان سپهر، خیابان زاگرس غربی پلاک 33
========
اینستاگرام : mumiran.ir @
کانال تلگرام : mumiran @
سایت : www.mumiran.ir

توپ، اسباب بازی خوبی برای آموزش و توسعه مهارت های کودک می باشد. از توپ میتوانید برای افزایش توانایی هایی همچون هدف گیری، پرتاب، تعادل، زمانبندی،برنامه ریزی حرکتی و افزایش توجه و دقت در کودک استفاده نمایید.

 

❗️ توجه کنید که توپ را تنها برای پسران نباید استفاده کرد، بلکه برای همگان در هر سنی میتوان از این اسباب بازی مفید استفاده نمود. دینامیک توپ و نوسانات آن علم فیزیک را بصورت عملی وارد زندگی و بازی کودک میکند.

 

1- پاس دادن توپ

توپ اسباب بازی بسیار جذابی برای کودک است. کودک نوپا معمولا نمی تواند توپ را بدرستی در دستان خود بگیرد. اما میتواند به آن چنگ بزند و یا آن را هل بدهد.

برای شروع میتوانید در دو،سه قدمی کودک بنشینید و توپ را به سمت او هل بدهید. سپس او را تشویق کنید تا او هم همین کار را انجام دهد. همینطور که کودک شما این بازی را یاد میگیرد، کم کم فاصله خود را تا او بیشتر کنید. بعد سعی کنید کمی توپ را بالاتر از زمین بیندازید. و پس از چند مدت این کار را با پا نیز به او آموزش دهید. تا بتواند با پای خود به توپ ضربه بزند.

بهترین اندازه توپ برای کودک نوپا، توپی است که گردی آن باندازه سر کودک باشد. اما بهتر است بعد از یاد گرفتن، از توپ ها با سایزهای کوچک همچون توپ تنیس تا توپ های بادی نرم بزرگ استفاده نمایید.


این بازی برای کودک شما مهارت های حرکتی بزرگ را تقویت نموده و هماهنگی دست و چشم و در مراحل بعدی هماهنگی دست و پا را افزایش میدهد.

 

2- بسکتبال

برای این کار میبایست یک سبد بزرگ مثل سبد لباس  و یا یک ظرف بزرگ را انتخاب کنید و به کودک یاد دهید توپ را بدرون آن بیندازد.

 

3- بسکتبال وارونه

به کودک یاد دهید که پشت به سبد بایستد و پاهای خود را باز کند، سپس خم شده و از لای پاهایش توپ را بدرون سبد بیاندازد.

یا این که پشت به سبد بایستد و توپ را از بالای سرش بدون نگاه کردن به سبد به پشت و درون سبد پرتاب کند.

 

4- پرتاپ توپ بسمت دیوار

میتوانید در خارج از منزل به فرزندتان یاد بدهید تا توپ را بدیوار بزند و سپس آن را بگیرد. در صورتی که فکر میکنید اینکار کمی برای او مشکل است میتوانید اول به او بیاموزید که توپ را بزمین بزند و دوباره بگیرد. پس از بارها بازی کردن او یاد میگیرد که چگونه توپ را به دیوار زده و بگیرد.

 

5- بازی توپ و دست

به کودک یاد دهید تا توپ را به سمت بالا پرتاب نماید و تا قبل از رسیدن توپ به زمین، دست بزند این را به یک چالش برای او تبدیل کنید و هر بار او را تشویق نمایید. میتوانید از او بخواهید که همزمان که دست میزند، یک شعر را هم بخواند.این کار تمرکز را افزایش خواهد دارد.

 

6- بازی با موانع:

یکسری موانع برای کودک درست نمایید(برای حفظ ایمنی می توانید از چند بالش یا از موانع مخروطی شکل پلاستیکی نرم استفاده نمایید) و از او بخواهید در حالی که توپ را بزمین میزند و میگیرد از بین موانع عبور کند. اما نباید توپ از دستش بیافتد و یا توپ و یا بدنش به مانع ها برخورد کند.

 

7- بازی با شیب

با توپ بازی بر روی سطح شیبدار رو به بالا و یا رو به پایین و سطح مسطح میتوان مفاهیم جذابی را به کودک آموخت و تجربه های او را افزایش داد. مفاهیمی همچون حرکت توپ به سمت شیب، میزان سرعت توپ در سطوح مختلف، حرکت خود بخود توپ در سطح شیب دار و ...


توجه:

بازی ها به ترتیب از آسان به مشکل نوشته شده است. لطفا بر اساس سن و توانایی های فرزندتان بازی مناسب را انتخاب کنید. اگه یک بازی را شروع کردید و دیدید که برای فرزند شما مشکل است، سراغ بازی های قبلی بروید و بعد از اینکه در آنها مهارت پیدا کرد، بازی های بعدی را هم انجام دهید.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی