پریسا قیاسی

روانشناس کودک و مشاور فرزندپروری

پریسا قیاسی

روانشناس کودک و مشاور فرزندپروری

پریسا قیاسی
پریسا قیاسی
========
روانشناس و روان درمانگر ویژه کودک
مدرس دوره های فرزندپروری (PMT)
مدیر آموزشی خانه کودک مامیران
========
شماره های تماس:
02144227943 - 02144227944
آدرس خانه کودک مامیران :
تهران، بلوار مرزداران، خیابان سپهر، خیابان زاگرس غربی پلاک 33
========
اینستاگرام : mumiran.ir @
کانال تلگرام : mumiran @
سایت : www.mumiran.ir

شاید برای مادری که پس از تولد فرزندانش چنان در برنامه‌های روزانه و مسئولیت های خود در خصوص نگهداری از بچه‌ها، انجام کارهای منزل و گاه مسئولیت‌های شغلی و اجتماعی درگیر شده که زمانی برای استراحت و فراغت برایش باقی نمانده، لذت بردن از بچه‌داری یک آرزوی محال و دست نیافتنی باشد، ولی با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از توصیه‌های زیر می‌توان لحظات شادی را در کنار فرزندان داشت. 


مادر شاد


از بچه‌داری لذت ببرید

موثرترین شیوه در تربیت کودک، تفریح کردن همراه او و لذت بردن از وجود وی است. تربیت بچه کار دشواری است و در بهترین حالت نیز فرصت چندانی برای شما باقی نمی‌گذارد ولی لذت‌های خاص خود را دارد. بنابراین از وجود خردسالان لذت برده و با آنها تفریح کنید. کودک را به چشم موجودی که باید دائم به او رسیدگی کرد، نگاه نکنید بلکه آن را منبع لذت و تفریح بدانید. لذت بردن از تربیت کودک معیار بسیار مهمی برای موفقیت شماست. چند سال اول زندگی کودکان سالهای ارزشمندی هستند که می توانید از آن لذت بسیاری ببرید، این دوران کوتاه است و بسرعت می‌گذرد و شاید هرگز تکرار نشود، بنابراین از آن بیشترین بهره ممکن را ببرید.  

از دیگران کمک بگیرید

در دوران گذشته که خانواده‌ها گسترده‌تر بود، افراد بسیاری مادر را در نگهداری و تربیت کودک مورد حمایت قرار می‌دادند. امروزه خانواده‌ها فقط از پدر و مادر و فرزندان تشکیل می‌شود که در برخی موارد مادر نیز شاغل است. بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که در این حالت به حمایت دیگران نیاز داشته باشیم. یاری گرفتن از دیگران را نشانه قدرت بدانیم نه ضعف، اشکالی ندارد اگر گاهی اوقات پدربزرگ و مادربزرگ یا اقوام نزدیک، در انجام امور مختلف به شما کمک کنند.

اوقات فراغت شخصی داشته باشید

برای ایجاد وقت شخصی و اوقات فراغت باید برنامه ریزی مناسبی داشته باشید، شاید کار سختی به نظر بیاید ولی بدون تردید به زحمتش می‌ارزد. اگر مراقب خود و روابطتان نباشید، در دراز مدت از نظر ذهنی و عاطفی تخلیه می شوید. در هر شغلی پاداش و اضافه حقوق وجود دارد پس در شغل تربیت کودک نیز این پاداش را د رنظر بگیرید. به طور مثال هر ماه زمان خاصی را به خدتان اختصاص دهید و به آرایشگاه، سینما یا استخر بروید و یا دوستانتان را ببینید تا از نظر عاطفی تجدید قوا کردهو قادر به رسیدگی دوباره به اعضای خانواده باشی. بدون تردید پدر و مادر شدن روشی برای خودکشی نیست! بلکه مسئولیتی برای تامین نیازهای اعضای خانواده از جمله خودتان است.

کیفیت رابطه مهم است نه کمیت آن

کیفیت زمانی که صرف فرزندتان می کنید از کمیت و میزان آن به مراتب پراهمیت‌تر است. اگر می خواهید پدر و مادر خوبی باشید، زمانی را که با فرزندتان می‌گذرانید شاد، پرانرژی و هوشیار باشید. بی شک پدر و مادری که زیر فشار کار و مسئولیت زندگی از پا درآمده‌اند و از نظر جسمی و روحی کاملا تحت فشارند، در صورتی که برای فرزندشان وقت خاصی را هم در نظر بگیرند، بهره و نصیب چندانی عاید خود و کودکشان نمی‌کنند.

زمان اختصاصی برای زوجین

رابطه شما با همسرتان درست مانند کودکی که در حال تربیت او هستید، به رسیدگی و مراقبت نیاز دارد. پس از تولد فرزند، باید چند ساعت از وقتتان را صرف همسرتان کرده و در مورد تمام مسائل (نه فقط بچه ها) با یکدیگر صحبت کنبد. همسران باید ارتباط خود را همچنان حفظ کنند و در واقع زوج باقی بمانند نه اینکه نقش همسری را فراموش کرده و فقط به پدر و مادر بودن اکتفا کنند.

تفریح خانوادگی

برای یک تفریح خانوادگی وقت خاصی در نظر بگیرید. به پیک نیک یا مسافرت بروید، با هم بازی کنید، به باغ وحش بروید یا یک پیاده روی سبک داشته باشید و از بودن در کنار هم لذت ببرید. سعی کنید در این لحظات کارهای نیمه تمام و نگرانی های خود را به فراموشی بسپارید.

 

نظرات (۱)

۲۸ مهر ۹۳ ، ۱۷:۵۱ علیرضا رحمت آبادی
وبلاگ زیبایی دارین
به وبلاگ ماهم سری بزنید ونظر بدید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی