پریسا قیاسی

روانشناس کودک و مشاور فرزندپروری

پریسا قیاسی

روانشناس کودک و مشاور فرزندپروری

پریسا قیاسی
پریسا قیاسی
========
روانشناس و روان درمانگر ویژه کودک
مدرس دوره های فرزندپروری (PMT)
مدیر آموزشی خانه کودک مامیران
========
شماره های تماس:
02144227943 - 02144227944
آدرس خانه کودک مامیران :
تهران، بلوار مرزداران، خیابان سپهر، خیابان زاگرس غربی پلاک 33
========
اینستاگرام : mumiran.ir @
کانال تلگرام : mumiran @
سایت : www.mumiran.ir

وضع قوانین و اجرای نظم در خانه یکی از مسائلی است که خانواده ها با آن درگیرند. مهمترین سوالاتی که معمولا پیش می آید این است که چه کسی باید قوانین را وضع کند؟ چگونه باید آن را اجرا کرد؟ تا چه حد باید به نظم و انضباط در خانه مقید بود؟ با کسانی که به این قوانین توجه نمی کنند چگونه رفتار کنیم؟ و ....


ایجاد نظم در خانه


هم کودک و هم والدین باید این نکته را بدانند که کودکان با بزرگترها فرق میکنند و با بزرگ شدن این تفاوتها کم می شود. یعنی کودک با افزایش سن، مسئولیت هایش بیشتر شده و به تناسب بالا رفتن مسئولیت ها، آزادی های او نیز افزایش می یابد و فاصله اش با والدین کم و کمتر می شود . زمانی که صد در صد مسئولیت به دوش او محول شد با والدین برابر خواهد بود.

پس مراقب باشید که کودکتان نفر اول خانواده نشود. کودک دائما تلاش میکند افسار زندگی را از شما برباید . هیچگاه به او چنین اجازه ای را ندهید. در عوض در بازی به او اجازه دهید تصمیم گیرنده اصلی باشد. به یاد داشته باشید که کودک شما آینه تمام نمای رفتار شماست. کودکان آنگونه رفتار میکنند، که می آموزند. در واقع فرزندان ما همانگونه می شوند که ما هستیم؛ پس مراقب رفتار خودمان باشیم و به یاد داشته باشیم که "هماهنگی پدر و مادر” لازمه تربیت کودک است. همچنین یادمان باشد که وظیفه والدین، پرورش کودک است نه فرمان صادر کردن و دستور دادن و اگر دستوری هم داده می شود در راستای تربیت کودک باشد.

پدر و مادر در طول روز فقط تعداد محدودی کارت " نه " در اختیار دارند. بهتر است موقعیتی را در خانه بوجود آورید که دائما مجبور نباشید به کودک ” نه” یا ” نکن”  بگویید.

پس از وضع قواین مربوط به ساعت خواب، مسواک زدن قبل از خواب مدت تماشای تلویزیون، بستن کمربند ایمنی در ماشین و ... ، قوانین را بارها و بارها برای کودک توضیح دهید. کودکان موجودات فراموشکاری هستند و باید قوانین را هر از چند گاهی برایشان مرور کنیم و این نکته را در خاطر داشته باشید که اجرای قانون از ایجاد قانون مهمتر است، در ضمن قوانین مربوط به خانه مادر بزرگ و پدر بزرگ ارتباطی با خانه ما ندارد .

و نکته آخر اینکه حتما تشویق و پاداشی برای اجرای قوانین در نظر بگیریم. توجه کنیم که پاداش با رشوه فرق دارد، پاداش، هدیه ایست که  بعد ازانجام عمل مثبت کودک به او داده می شود ولی رشوه، هدیه ایست که قبل از عمل انجام نشده به کودک داده میشود که مخرب و غیر سازنده است.

مقاله های روانشناس کودک را در مامیران دنبال کنید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی