پریسا قیاسی

روانشناس کودک و مشاور فرزندپروری

پریسا قیاسی

روانشناس کودک و مشاور فرزندپروری

پریسا قیاسی
پریسا قیاسی
========
روانشناس و روان درمانگر ویژه کودک
مدرس دوره های فرزندپروری (PMT)
مدیر آموزشی خانه کودک مامیران
========
شماره های تماس:
02144227943 - 02144227944
آدرس خانه کودک مامیران :
تهران، بلوار مرزداران، خیابان سپهر، خیابان زاگرس غربی پلاک 33
========
اینستاگرام : mumiran.ir @
کانال تلگرام : mumiran @
سایت : www.mumiran.ir

خشم در کودکان

بعضی از کودکان ناگهان دچار خشم شدید می شوند، جیغ می زنند، گریه می کنند، روی زمین می افتند و غلت می خورند و مشت و لگد می زنند.

در این شرایط چه اتفاقی برای کودک می افتد و چگونه می توان او را آرام کرد؟

در این حالت مغز کودک کاملا تحریک شده، به طوری که کودک کاملا تعادل احساسی خود را از دست می دهد و نمی تواند خود را کنترل کند. در این زمان هورمونهای شیمیایی استرس در مغز و در بدن کودک بالا می رود و به مرحله خطرناکی می رسد. کودکی که تا این حد دچار استرس و خشم شده، نمی تواند صحبت کند یا چیزی بشنود. بنابراین هرچه پدر و مادر سعی کنند که با دلیل و برهان با کودک صحبت کنند، نتیجه ای نخواهد داشت.

وظیفه اطرافیان در این حالت این است که به کودک کمک کنند تا آرام بگیرد. با این روش، کودک مطمئن می شود که دیگران او را درک می کنند و در صدد برطرف کردن استرس او هستند. بدترین احساس کودک این است که ببیند در هنگام استرس و خشم شدید او، دیگران نیز عصبانی می شوند و او را سرزنش می کنند و بر سر او فریاد می کشند یا او را رها کرده و تنها می گذارند.

چگونه می توان خشم کودک را کنترل و او را آرام کرد؟

برای کنترل عصبانیت در کودکان و کاهش سطح استرس آنها در این حالت، می توان از روش های زیر استفاده کرد:

1. توجه کودک را به چیزهای دیگر جلب کنید. کنجکاوی و علاقه کودک به موضوع دیگر باعث ترشح ماده دوپامین در مغز کودک شده و میزان استرس را کم می کند.

2. کودک را در بغل بگیرید تا احساس امنیت بکند. در بغل گرفتن کودک باعث ترشح اکسی توسین در مغز شده و کودک را آرام می کند. در موقع بغل گرفتن کلمات ساده ای مثل «من می دونم» یا «نگران نباش چیزی نیست» رو به زبان بیاورید.

3. اگر کودک نمی خواهد که او را بغل کنید ، آرام کنار او بنشینید. 

4. اگر می توانید کاری کنید که بخندد مثلا یک صدای جالب دربیاورید یا یک شکلک خنده دار. اگر موفق به خنداندن او شوید، احتمالا کودک سریعا آرام می گیرد.

به هر حال دقت کنید که هرگز در زمان خشم و عصبانیت شدید کودک، او را سرزنش نکنید، دعوا نکنید، سرش داد نزنید و تنهایش نگذارید.

نظرات (۱)

تشکر از مطالب زیبای تان من واقعن از مطالب تان استفاده کردم . خداوند شما را اجر بدهد.

پاسخ:
ممنون از لطف شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی